Prenos osećanja
na daljinu – suština pisanja
Veljko
Petranović je svojom pričom u zbirci grupe autora „Krik“ , dokazao, a meni i
potvrdio, da sve što se napiše, treba da
se sačuva – neretko po jedna rečenica stoji negde u zapećku čekajući pravi
trenutak i mesto da je pisac upotrebi. U
ovom slučaju, on je jednu od priča za koju je mislio da će biti od onih
„odbačenih“, preradio, sredio i pustio da živi svoj život, zahvaljući zbirci.
Još jedan mladi pisac koga sam upoznala objavivši u
“Trećem
Trgu“. Boraveći možda i po drugi put na
sajmu i potpisujući primerke svoje zbirke, pojavio se Veljko Petranović sa
njegovim romanom „Mi, narkomani“. Knjigu
sam odmah pročitala, tada jesam bila u fazi da čitam skoro sve što je imalo
preporuku ali i posvetu autora.
Iako ga ja
vidim kao pisca koji šalje jake poruke, bavi se i teškim temama, njegov rukopis
ima i snagu ali i nežnost, uspešan je u prenošenju emocija do čitalaca, ipak, u
prvi mah njegova dela čine se tihim,nenametljivim, kakav je i on, kao osoba. Ili je, bar, takav
utisak ostavio na mene.
Sa
Veljkom, o njegovom ućešću u poduhvatu
„Krik“, bogatom životnom iskustvu,
pomenutom romanu prvencu, njegovom pisanju, crpenju tema iz života i suštini
stvaranja...
KriK:
U tvojoj biografiji pažnju privlači spisak poslova koje si radio. Da na stranu stavim ono što je vezano za pisanje, ali koliko
i da su ti je poslovi ličnog trenera, perača automobila ili carinskog agenta
pomogli u pisanju? Koristiš li iskustva iz života u svom stvaralaštvu?
Veljko: Apsolutno. Ljudi, pojave i događaji su teme koje
istražujem u pisanju, a toga na svakom radnom mestu ima mnogo više nego,
recimo, u klubu ili u prirodi. Podržavam stav da je piscu neophodno izvesno
životno iskustvo kako bi se izrazio sa autoritetom. Moj pokojni teča je govorio
da je rad za glupe ljude i magarce, a da pametan čovek treba da razmišlja. Šta
to govori o mom životu je jasno (smeh), ali da nemam iskustva sa svih tih radnih mesta, verovatno
bi moji pogledi bili drugačije oblikovani.
KriK: Ja sam te upoznala kada se pojavio tvoj prvi roman „Mi, narkomani“.
Problemi zavisnosti, mladi bez perspektive, u borbi za pukim preživljavanjem,
bez nekog vidljivog cilja – da li je to slika koju vidiš, ili si video tada
kada si pisao i koliko je autobiografskog u knjizi?
Veljko: Narkomanija je
jedna izuzetno interesantna pojava s te strane da pruža perspektivu koja se ne
može steći na bilo koji drugi način. Droge, koliko god štetne bile, menjaju
svest i narav. Samim tim, omogućavaju i jednu iskrivljenu sliku stvarnosti.
Pošto sam, silom prilika, upoznao izvestan broj ljudi iz tog okruženja, jasno
je da su oni bili inspiracija za nastanak tog romana. Kao i svaki prvi roman, i
ovaj sadrži definitivne autobiografske elemente, ali dramatizacija i kićenje se
podrazumevaju – realan život je isuviše običan da bi bio zanimljivo štivo, po
meni. Rekao bih da u knjizi „Mi, narkomani“ ima oko 50 odsto fikcije.
KriK: Pitala sam te za iskustva iz života iz razloga što
si često pisao kolumne, za razne portale, sada radiš kao novinar. Iz ličnog iskustva mi je poznato da
novinarstvo pruža mnogo više informacija ali donosi i inspiraciju za stvaranje
i nadogradnju u mašti. A vrlo često, novinari su neki od najpoznatijih pisaca
...
Veljko: Novinarstvo je zanat i posao. Umeće pisanja svakako
pomaže u tom poslu, ali ne bih želeo da mi pisanje postane posao, jer posao
tera na kompromise i ubija kreativnost. Odvajam ta dva aspekta pisanja koliko
god mogu. Suštinski, novinar istovremeno oblikuje i prilagođava se javnom
mnjenju. Kad pišem, nema kompromisa.
KriK: Ko su tvoji omiljeni pisci, stvaraoci? Da ne
pominjem uzore, ali, šta te je vodilo kada je književnost, pa i tvoje pisanje u
pitanju?
Veljko: Uzor broj
jedan mi je Džek London. Ima nešto u njegovom stilu pisanja što dotiče čitaoca
na nekom primalnom nivou. Kratke rečenice, bez viška, jasne slike koje se
stvaraju u glavi kada čitam njegove romane, uvek relevantna tematika vezana za
ljudsku prirodu. Ako bi stil mogao da se ukrade, njegov bi bio prioritet.
Takođe, uživao sam čitajući Nebojšu Jevrića, ratnog reportera, novinara i
pisca. On, recimo, uspeva da bude istovremeno duhovit, mračan, depresivan i
emotivan u svom stvaralaštvu, i poput Londona, koristi taj minimalistički stil,
bez suvišnog opisivanja i filozofiranja. On u rečenici daje malo, ali to malo
znači mnogo.
KriK: Kao novinar, pretpostavljam da dobijaš „zadatke“, da
pišeš o određenim događajima i to je nešto što je tvoje zanimanje, novinarstvo
je zanat, nije mnogo teško napisati i opisati neki događaj, ali, kada je u
pitanju „Krik“, trebalo je u književnom smislu obraditi ovu temu. Da li si
priču koja se našla u zbirci pisao namenski ?
Veljko: Moj prijatelj
i urednik Milan Dobričić me je jednog
dana iznebuha pozvao i rekao mi da postoji ta nova izdavačka kuća koja traži
priče za zbirku proze u kratkom formatu. Prelistao sam svoj skromni arhiv
dovršenog materijala, i nekim čudom, postojala je jedna priča koja je već
sadržala reč „krik“ u sebi. Krik je bio tema zbirke, pa sam je (uz Milanovu
pomoć) doradio i poslao. To mi je jedna od boljih kratkih priča, a mislio sam
da je niko neće videti. U pitanju je analogija za promašenu ljubav.
KriK: Šta ti je bila prva asocijacija kada je nastajao
„Krik“ i kada si dobio poziv da pišeš priču?
Veljko: Borka Veljovića, jednog od osnivača „Krika“,
poznajem iz doba kada sam izdao taj prvi roman. Zainteresovao sam se za druga
izdanja tadašnje izdavačke kuće Treći trg, pa sam pročitao i njegovu „Decu bez
očiju“, knjigu koja je, iako tehnički savršena, za moj ukus ipak bila previše
mračna. Očekivao sam ne znam ni ja šta, ali ispostavilo se da je Borko jedan
prilično pozitivan i veseo čovek, urednik koji ne nameće svoje pretenzije na
tuđa dela.
KriK: Više autora iz ove zbirke svoje prve romane ili
zbirke objavilo je za „Treći Trg“ a „Krik“ je u tom smislu nastavio sa
okupljanjem neke nove književne energije i spajanja, evo, i u ovakvim
poduhvatima. Kako ti se čini ideja da se okupimo oko „Krika“ i da li si
zadovoljan saradnjom sa pokretačima i uredništvom?
Veljko: Pa, ideja je svakako drugačija (smeh). Upoznao sam neke od ljudi koji su pisali za zbirku, neke sam
znao i od ranije. Sviđa mi se ideja arhaičnog formata u digitalnom dobu, to je
kao neki prst u oko modernom vremenu i površnosti koja je, čini se, ispunila
svaku poru današnjeg društva.
KriK: A kako ocenjuješ samu zbirku, ili, mnogi vole da
kažu -
zbornik?
Veljko: Pre svega, da
se ogradim, smatram da nisam pozvan da ocenjujem bilo šta. Ja samo pišem. Ipak,
rekao bih da ili ja imam pogrešnu predstavu o tome šta kratka forma
podrazumeva, ili je to slučaj sa dosta drugih učesnika u projektu. Neke od
priča su mogle biti kraće. Na nekima je, da budem potpuno iskren, više mogla
raditi urednička ruka – a uređivanje, naravno, znači skraćivanje. Veoma mi se
dopala Milanova uvodna pesma, kao i Borkova priča, kod koje sam tokom čitanja
pretpostavljao jedno, a na kraju se desilo nešto sasvim drugo. Tu je i delo
koje je napravio Viktor Radonjić,
njegovo pisanje mi se dopada jer nisam u stanju da ga razumem u potpunosti.
Definitvno proza za koju je potreba dublja analiza i zrelost čitaoca.
KriK: Pišeš li i pripremaš nešto trenutno? Šta te sada
zaokuplja?
Veljko: Trenutno ne.
Radim dva posla i zaokupljen sam svetovnim problemima koji more sve nas. Na
žalost, moja kreativnost je trenutno potrošena na novinarskom poslu, i nailazim
na velike probleme kada pokušam da se izrazim umetnički. Nadam se da će se ovo
uskoro promeniti.
KriK: Kakve su tvoje ambicije kada je književnost i tvoje
stvaralaštvo u pitanju?
Veljko: Upoznao sam neke ljude koji su čitali ono što sam
pisao i rekli su mi da sam uspeo da im prenesem emociju putem papira. To je
velika stvar, prenošenje osećaja na daljinu. Tako znam da sam na dobrom putu.
Nemam velike planove niti jasno definisane ambicije. Još knjiga, još ideja, to
je ono što želim. Ovih dana se svašta naziva književnošću. Na tu temu mogu da
ponudim samo sirovu iskrenost, sve ostalo je bačeno vreme ili pokušaj manipulacije.
Bog mi je dao nešto malo talenta, pa ako to pomogne da doprem do neke duše koja
nije sigurna u kom pravcu treba da krene, sjajno. Ideja je u razotkrivanju
prirode istine.
KriK: Imaš li vremena da čitaš i šta je to na šta bi voleo
da ukažeš, a da je na tebe ostavilo utisak, bilo da je reč o nečem što je
generalno ostavilo utisak na tebe, ili nešto što si u skorije vreme otkrio?
Veljko: Čitam, čini mi se, neprekidno. Besramno kradem
ideje, stilove i trikove koje zapazim. Ipak, ja sam samo običan čovek, i ne
zanosim se mišlju da ću stvoriti nešto novo, revolucionarno ili neviđeno. Sve
je već napisano. Želim da isprobam sve žanrove književnosti koji mi se
dopadaju, da još više suzbijem ego i potpuno otvoreno razradim neke teme.
Verujem da je to zdravo razmišljanje.
Tatjana Avramović
Biografija:
Veljko Petranović (1981, Beograd). Piše prozu, a kao
novinar radio je u dnevnim listovima. Pisao je kolumne za internet portale
www.studentfitness.com i www.fuckb92.com. Bavio se glumom, plesom i
bodibildingom. Radio je kao perač automobila, prodavac usisivača, lični trener
i carinski agent. Živi u Beogradu.
Bibliografija: – “Mi, narkomani”, Treci Trg, Beograd, 2010.
Bibliografija: – “Mi, narkomani”, Treci Trg, Beograd, 2010.
I, naravno, priča...
VELJKO
PETRANOVIĆ
POSLEDNJI ČOVEK NA SVETU
-
Hajde – kaže ona –
ne budi smešan. Otvori vrata.
Ćutim. U ovoj situaciji, ne pada mi na pamet ništa drugo.
Sve je već rečeno. Sve se zna. Čeka se samo da ja popustim. Za sada izdržavam.
Svako biće voli svoj život.
-
To sam ja, lepi –
kaže, i osećam njen osmeh sa druge strane.
To je njena posebna veština. Ona čini da osećaš stvari.
Igra traje već neko vreme. Bio sam pametan i sagradio
sebi dobro sklonište pre nego što je sav taj pakao počeo da se dešava. Imam hranu,
vodu, vazduh, čak i par knjiga za čitanje kada sam apsolutno očajan. A ovo što
pokušava da me prevari nije ta Ona koju sam nekad znao. To je tuđin, prerušen i
lukav. Ima strpljenja i zna moju slabu tačku.
Sam sam. Nema mi pomoći. Nemam ideju čemu se uopšte
nadam. Nema odgovora na moje molitve. Bog je uvek na strani pobednika, a ja
gubim ovaj rat. Ponekad besnim, urlam, udaram ove zidove koji me pritiskaju.
Olakšanje ne dolazi.
- Sećaš li se – pita me – onog mesta na koje
smo odlazili? Pored reke?
Sećam se.
-
Skoro sam prolazila
tuda i, da se ne lažemo, probudila su se neka stara osećanja...
Stara osećanja su sve što imam. Nove stvari se možda i
događaju, tamo napolju, ali prolaze bez mene. Tako sam izabrao. Čuvam ovo malo
sigurnosti i zdravog razuma, stežem ga u ruci kao komad stene koja se odlomila
poda mnom i sada padam, bez nade, bez
rezerve, bez Sunca i bez zavaravanja. Ovo je dno na kome tavorim. Ipak, moglo
bi biti i gore. Mogao bih da se predam, otkatančim svoju tvrđavu i pustim
čudovište da me izjede celog. To je ono što me čeka napolju.
Pamtim još kada smo išli kraj te reke. Noć je bila, a
obala sva u blatu, kamenju i šikari. Voda je beskrajno talasasto crnilo, i u
daljini se razaznaju svetla ponekog broda. Par neuglednih čamčića se leluja na
površini, vezani su trulim kanapima i deluju gotovo avetinjski, kao da će utom
nestati.
Gledam te oči, plave, velike, beskrajne, i one gledaju
pravo nazad u mene. Njeni prsti su svuda po meni. Tako je blizu. A kada je
ljubim, to su kao krila nekog nežnog leptira na mojim usnama. Njen vrat miriše
na čistoću, na bebe, miriše kao strast i kao raj. Taj miris je vredniji od
samog vazduha. A sada? Sada se krijem. S vremena na vreme bacim pogled na
tandžaru koja je moja zadnja linija odbrane, kada se zombiji konačno dosete
kako da provale unutra. Preuzeli su ceo svet. Valja im da završe sa ostacima. To
bih bio ja.
-
Bilo nam je ipak
lepo, ne možeš da kažeš da nije – uporna je, i traži me svojim maznim
glasom.
Ne smem da popustim. Znam da je sve varka. Znam da neću
moći da pucam, jednom kada me te oči naciljaju. Pa i ako me razdire u utrobi, i
ako sam beo, slab i usamljen, i ako nakon svega za mene nema boljitka, ja
istrajavam. Neću olakšati skotovima posao. Neka se potrude bolje. Neka nađu
samo suve kosti. Neka se uguše njima.
-
Hajde – insistira –
otvori mi. Rekla sam ti da ću se jednom opet stvoriti ispred tvojih vrata, lepi
moj. Nedostaješ mi.
Istina, rekla je to. Verujem, doduše, da je kontekst bio
drugačiji. Možda uspem da se probijem. Možda joj ipak saspem zrno po sred
grudi, presečem je na pola i dobijem šansu za beg. Za novi početak, šta god da
se tamo napolju nalazi. Nemam drugog načina da to saznam. A možda mene nešto
preseče, pa joj padnem u naručje i priznam, dok žvaće moju vratnu žilu, da sve
ovo vreme razmišljam o njoj, da i ona nedostaje meni, da je ona poslednja
prava-pogrešna osoba koju sam imao i izgubio.
Za sada ćutim kao kurva, držim se za ostatke lepih
sećanja i pitam se koliko bi bolelo kada bih okončao ovu predstavu. Pola
sekunde? Možda ni toliko. Trenutno se čupam, ne znajući dokle, ne znajući zbog
čega.
A nekada smo šetali, bilo je zimsko vreme, samotnim
stazama jedne planine i delovalo je kao da smo poslednji ljudi na svetu. Imala
je kosu, smeđu kosu koja ima ukus utehe i kada se osmehne, taj osmeh je ličio
na cvetanje najlepšeg belog cveta koji sam ikada video. Ona je činila da pevam
na sav glas kao da sam potpuno, neizlečivo lud, da plačem i da ceptim od sreće
i da grmim potmulim besom, nekad sve to u isto vreme. A sada čeka, hvata me na
prepad, udara po najosetljivijim strunama koje zna da imam.
Pucam, čini se, po svim šavovima. Ruke drhte, proklete,
slabe, neodlučne. Možda je sve ovo jedna velika greška. Ma da. Izmaštao sam
čitavu priču. Problem je u meni. Sanjao sam. Možda još sanjam. Ko zna? Samo
treba biti hrabar, napraviti taj korak, otvoriti srce. Ona govori:
- Tužna sam kada me tako ignorišeš. Pa nisam valjda
toliko pogrešila, da ne želiš baš nikada da me vidiš?
Čujem njen tihi plač. Naposletku, progovaram:
- Ti znaš da ja
tebe volim, draga moja. To se nikada neće promeniti. Zahvalan sam na tome što
si odlučila da uđeš u moj život. Bio sam tako srećan sa tobom. Ali – lažem
bezobrazno – ja sam i sada srećan. Samo je došao trenutak da krenemo svojim
putevima. Budi i ti srećna. Znaj da te svuda nosim sa sobom.
I tada se otkriva. Prvo jedan momenat tišine, a onda krik
koji kao da dolazi iz grla hiljadu preklanih svinja, udaranje, režanje, i gadan
zvuk grebanja po gvožđu. Bes gladne zveri. Vrata se tresu. Valjda će izdržati.
Moraju. Lično sam ih skovao tako da budu jaka. Nemam pojma kako, ali u ovom
trenutku se čak i smešim.
- Čekam te – kaže.
Нема коментара:
Постави коментар